Erityisapu

Esteetön matkustaminen

Olemme sitoutuneet tarjoamaan positiivisen matkakokemuksen kaikille matkustajille. Voit pyytää erityisapua tehdessäsi tai hallitessasi varaustasi verkossa. Voit myös soittaa meille, jos sinulla on erityispyyntöjä. Koordinoija ottaa sinuun yhteyttä ennen matkaasi ja varmistaa, että kaikki on valmiina.

Pyydä erityisapua verkossa

Kun hallitset matkaasi verkossa, valitse ”Lisää erityisapu” Matkustajan tiedot -sivulla. Siellä voit:

  • pyytää pyörätuolipalvelua
  • Ilmoittaa, jos matkustat oman liikkumisapuvälineesi kanssa
  • pyytää henkilökohtaista apua, jos olet kuulo-, näkö- tai kehitysvammainen tai jos sinulla on kognitiivinen vamma
  • ilmoittaa, matkustatko avustajaeläimen kanssa. Huomaathan, että hyväksyntä vaaditaan vähintään 48 tuntia ennen lentoasi.

Lähetä pyyntö verkossa

Lähetä erityisapupyyntö

Soita erityisapuun

Jos et pysty tekemään matkaasi muutoksia verkossa tai sinun tulee tehdä erityisjärjestelyjä, soita meille ja pyydä apua.

Ota yhteys erityisapuun

Apu pyörätuolin kanssa liikuttaessa lentokentällä

Saat apua pyörätuolin kanssa liikkumiseen tarvittaessa:

  • Portillesi ja portilta
  • Porttien välillä jatkolennoille siirryttäessä
  • Tullin läpi
  • Matkatavaroiden luovutusalueelle

Suosittelemme, että pyydät apua pyörätuolin kanssa liikkumiseen etukäteen valitsemalla ”Lisää erityisapu” varatessasi matkasi tai hallitessasi matkaasi verkossa.

Voit myös ilmoittaa lentokentän työntekijälle matkustuspäivänä, että tarvitset apua pyörätuolin kanssa liikkumiseen.

Pyydä erityisapua

Kuulovammaisten apu

Kerro porttivirkailijalle, lentoemännälle tai stuertille, jos tarvitset apua tärkeiden lentoa koskevien ilmoitusten kuulemisessa. Turvallisuusvideoihin on saatavilla tekstitys.

Vaikka et tarvitsisi apua lentokentällä, pyydämme sinua kuitenkin ilmoittamaan meille, jos olet kuuro tai sinulla on huono kuulo, jotta voimme varmistaa, että saat lennonaikaiset turvallisuusohjeet ja tärkeät lentoon liittyvät ilmoitukset.

Näkövammaisten apu

Jos tarvitset apua lähtöselvityksessä tai portille siirtymisessä, kerro siitä lähtöselvitysvirkailijalle. Voit myös pyytää lentoaseman pyörätuolin, avustajan tai ohjeita lennon varatessasi tai lentoasemalla. Pistekirjoituksella varustetut turvallisuuskortit ovat myös saatavilla lentokoneessa.

Vaikka et tarvitsisi apua lentokentällä, pyydämme sinua kuitenkin ilmoittamaan meille, jos olet sokea tai sinulla on huono näkö, jotta voimme varmistaa, että saat lennonaikaiset turvallisuusohjeet ja tärkeät lentoon liittyvät ilmoitukset.

Kognitiivisiin ja kehityshäiriöihin liittyvä apu

Voimme auttaa asiakkaita, joilla on kognitiivisia tai kehityshäiriöitä, siirtymään lentokoneeseen ja lentokoneesta ja pääsemään jatkolennolle.

Tehdessänne päätöstä siitä, tulisiko läheisesi matkustaa yksin, pohtikaa:

  • Tarvitseeko hän jatkuvaa apua tai apua henkilökohtaiseen hygieniaan liittyen?
  • Ymmärtääkö hän lentokoneen henkilökunnan antamat turvallisuusohjeet ja muut ohjeet ja pystyykö hän toimimaan niiden mukaisesti?
  • Jos hänen lentonsa myöhästyy tai perutaan, voiko hän viettää yön lentokentällä tai hotellissa ilman valvontaa?

Henkilökohtaista tai jatkuvaa tukea tarvitsevilla matkustajilla tai matkustajilla, jotka eivät pysty noudattamaan turvallisuusohjeita, tulee olla matkaseuranaan turvallisuusavustaja.

Erityiset istumapaikat

Teemme parhaamme taataksemme sinulle mahdollisimman mukavan ja käyttökelpoisimman istumapaikan tarpeidesi perusteella. Valitse istumapaikat tehdessäsi varauksen tai soita varauspalveluun saadaksesi apua tarpeidesi kannalta parhaan mahdollisen istumapaikan varaamiseen, etenkin, jos sinä:

  • aiot matkustaa turvallisuusavustajan tai jonkun muun sellaisen henkilön kanssa, joka auttaa sinua lennon aikana
  • et voi liikkua kiinteän käsinojan yli
  • matkustat avustajaeläimen kanssa
  • jalkasi on jäykkä tai liikkumaton
  • tarvitset ylimääräistä tilaa.

Erityisapua tarvitsevat asiakkaat voivat pyytää aikaista koneeseennousua portilla.

Lisätila matkan aikana

Jos asiakas tarvitsee ylimääräistä, yksittäisen istumapaikan ulkopuolelle ulottuvaa tilaa, on varattava toinen istumapaikka. Pyydämme asiakkaita ilmoittamaan kaikki istumapaikkoihin liittyvät tarpeet varausta tehdessä.

  • Kun soitat ja teet varauksen, varauspalvelu pitää huolen siitä, että saat kaksi vierekkäistä istumapaikkaa samalla hinnalla.
  • Jos et varannut ylimääräistä istumapaikkaa etukäteen, kysy lentokentän virkailijalta, onko kahta vierekkäistä istumapaikkaa tarjolla.
  • Sinulle saatetaan tarjota istumapaikkaa paremmassa palveluluokassa, jossa on enemmän istumatilaa; tällöin olet vastuussa hintaerosta.
  • Jos tilaa ei ole alkuperäisellä lennolla, voit ostaa istumapaikat toiselle lennolle samalla hinnalla kuin mitä maksoit alkuperäisistä istumapaikoista.

Tietoa seniorimatkustajille

Tässä on joitakin vinkkejä helpottamaan matkaasi:

  • Varhainen koneeseen nousu on saatavilla, jos tarvitset lisäaikaa tai apua koneeseen nousun yhteydessä. Sinun täytyy ilmoittautua lähtöportin virkailijalle pyytääksesi varhaista koneeseen nousua.
  • Apua on tarjolla pitkien matkojen liikkumiseen pyörätuolilla lentokentällä.
  • Jos sinulla on kuuloon tai näköön liittyviä ongelmia, kerro tästä lentokentän tai lentokoneen työntekijälle, jotta voimme varmistaa sen, että saat lennon aikaiseen turvallisuuteen liittyvän ohjeistuksen.

Liikenneturvallisuudesta vastaavan viranomaisen (Transportation Security Administration, TSA) verkkosivustolta löytyy lisätietoja avun saamisesta lentokentällä.

Liikenneturvallisuudesta vastaavan viranomaisen tiedot liittyen matkustajien avustamiseen Avaa toisen sivuston uuteen ikkunaan, joka ei ehkä ole käytettävyysohjeiden mukainen

Kumppanilentoyhtiöiden tarjoama apu This content can be expanded
Air Carrier Access Act (lentoliikenteen apuohjelma) This content can be expanded

Muita hyödyllisiä sivuja…