Olemme sitoutuneet tarjoamaan positiivisen matkakokemuksen kaikille matkustajille. Voit pyytää erityisapua tehdessäsi tai hallitessasi varaustasi verkossa. Voit myös soittaa meille, jos sinulla on erityispyyntöjä. Koordinoija ottaa sinuun yhteyttä ennen matkaasi ja varmistaa, että kaikki on valmiina.
Kun hallitset matkaasi verkossa, valitse ”Lisää erityisapu” Matkustajan tiedot -sivulla. Siellä voit:
Jos haluat apua esteettömyysjärjestelyissä, soita meille.
Saat apua pyörätuolin kanssa liikkumiseen tarvittaessa:
Suosittelemme, että pyydät apua pyörätuolin kanssa liikkumiseen etukäteen valitsemalla ”Lisää erityisapu” varatessasi matkasi tai hallitessasi matkaasi verkossa.
Voit myös ilmoittaa lentokentän työntekijälle matkustuspäivänä, että tarvitset apua pyörätuolin kanssa liikkumiseen.
Kerro porttivirkailijalle, lentoemännälle tai stuertille, jos tarvitset apua tärkeiden lentoa koskevien ilmoitusten kuulemisessa. Turvallisuusvideoihin on saatavilla tekstitys.
Vaikka et tarvitsisi apua lentokentällä, pyydämme sinua kuitenkin ilmoittamaan meille, jos olet kuuro tai sinulla on huono kuulo, jotta voimme varmistaa, että saat lennonaikaiset turvallisuusohjeet ja tärkeät lentoon liittyvät ilmoitukset.
Jos tarvitset apua lähtöselvityksessä tai portille siirtymisessä, kerro siitä lähtöselvitysvirkailijalle. Voit myös pyytää lentoaseman pyörätuolin, avustajan tai ohjeita lennon varatessasi tai lentoasemalla. Pistekirjoituksella varustetut turvallisuuskortit ovat myös saatavilla lentokoneessa.
Vaikka et tarvitsisi apua lentokentällä, pyydämme sinua kuitenkin ilmoittamaan meille, jos olet sokea tai sinulla on huono näkö, jotta voimme varmistaa, että saat lennonaikaiset turvallisuusohjeet ja tärkeät lentoon liittyvät ilmoitukset.
Voimme auttaa asiakkaita, joilla on kognitiivisia tai kehityshäiriöitä, siirtymään lentokoneeseen ja lentokoneesta ja pääsemään jatkolennolle.
Tehdessänne päätöstä siitä, tulisiko läheisesi matkustaa yksin, pohtikaa:
Henkilökohtaista tai jatkuvaa tukea tarvitsevilla matkustajilla tai matkustajilla, jotka eivät pysty noudattamaan turvallisuusohjeita, tulee olla matkaseuranaan turvallisuusavustaja.
Teemme parhaamme taataksemme sinulle mahdollisimman mukavan ja käyttökelpoisimman istumapaikan tarpeidesi perusteella. Valitse istumapaikat tehdessäsi varauksen tai soita varauspalveluun saadaksesi apua tarpeidesi kannalta parhaan mahdollisen istumapaikan varaamiseen, etenkin, jos sinä:
Erityisapua tarvitsevat asiakkaat voivat pyytää aikaista koneeseennousua portilla.
Jos asiakas tarvitsee ylimääräistä, yksittäisen istumapaikan ulkopuolelle ulottuvaa tilaa, on varattava toinen istumapaikka. Pyydämme asiakkaita ilmoittamaan kaikki istumapaikkoihin liittyvät tarpeet varausta tehdessä.
Tässä on joitakin vinkkejä helpottamaan matkaasi:
Liikenneturvallisuudesta vastaavan viranomaisen (Transportation Security Administration, TSA) verkkosivustolta löytyy lisätietoja avun saamisesta lentokentällä.
Löydä hyödyllisiä tietoja matkallesi, jos se sisältää vähintään yhden lennon kumppanilentoyhtiöillämme.
Air Carrier Access Act (lentoliikenteen apuohjelma, ACAA) on laki, jonka mukaan lentoyhtiöiden on laitonta syrjiä matkustajia heidän vammaisuutensa perusteella. ACAA:n toimeenpanemisesta on vastuussa Yhdysvaltain liikenneministeriö, ja lakia sovelletaan kaikkiin Yhdysvaltoihin saapuviin lentoihin, Yhdysvalloista lähteviin lentoihin sekä Yhdysvaltain sisäisiin lentoihin.
Voit pyytää Part 382 -säädökset liikenneministeriöstä (Department of Transportation):
Perusoikeudet kuvaavat vammaisten lentomatkustajien perusoikeuksia Air Carrier Access Act (ACAA) -lain ja sen täytäntöönpanoasetuksen 14 Code of Federal Regulations (CFR) Part 382 nojalla.